Året der gik – 2017

2017 er nået til vejs ende. Et år, der har budt på op- og nedture i Randers FC på fodboldbanen, men også et år, hvor klubben uden for banen fortsætter med at udvikle sig i forhold til at skabe det bedst mulige grundlag for at opnå resultaterne.

På fodboldbanen, som jo er det de fleste forbinder med Randers FC, glippede en plads i Top 6 og Mestersskabsspillet i 2016/17-sæsonen til allersidst, og dermed skulle Randers FC en tur i Gruppespillet, der i sidste ende resulterede i en playoff-kamp om en plads i Europa-kvalen. Her viste FC Midtjylland sig at være en for stor mundfuld. Vi endte dermed på en 7. plads i Alka Superligaen.

Sæsonen 2017/18 startede med en nulløsning i Haderslev. Et svært startprogram gav herefter ikke mange point, selvom spillet måske var til mere, og især vores nederlag i Hobro i den 4. kamp var et forvarsel om et svært efterår – og først i 8. spillerunde kom sæsonens første sejr. 4-1 ude mod lokalrivalerne AGF. Desværre kastede de næste tre kampe kun et enkelt point af sig – og kampen mod AC Horsens blev cheftræner Ólafur Kristjánssons sidste i spidsen for Randers FC. Han kunne ikke se sig som træneren der vendte udviklingen, og derfor besluttede man i fællesskab, at samarbejdet skulle ophøre.

Hollandske Ricardo Moniz kom til med en masse energi og nye tanker. Det kastede i perioder af kampene flere gode præstationer af sig, men kampene varer 90 minutter, og pointene udeblev indtil belønningen kom med to sejre i træk over AGF og Lyngby. Det mentale efterslæb fra et resultatmæssigt rædselsfuldt efterår ville dog ikke slippe taget i spillerne. Nederlagene kom igen og efterårssæsonen sluttede af med et kollaps mod førerholdet fra FC Midtjylland. En kamp, der dog ikke har været kendetegnende for indsatsen i efterårssæsonen, men faktum er vi overvintrer på sidstepladsen i Alka Superligaen. Et lille lys i mørket er vi er videre til kvartfinalen i DBU Pokalen, hvor Silkeborg IF gæster BioNutria Park Randers på en endnu ikke fastlagt dato. Vi er ramt på vores stolthed og vil gøre alt i vores magt for 2018 bliver et bedre år rent sportsligt for Randers FC.

Væsentligt for vores fremtid er den elitære talentudvikling. Randers FC har efter aftale med Randers Freja og de øvrige moderklubber overtaget styringen med de bedste ungdomshold ned til U13 under navnet Randers Freja FC. Det giver en god sammenhængskraft holdene og trænerne imellem i hverdagene. Målet er at videreudvikle det gode arbejde i talentsektoren og bygge videre på de sidste mange års flotte arbejde. Vi er mange i Randers som løfter i flok for, at vi kan konkurrere på øverste hylde i Danmark.

Det gode talentarbejde har blandt resulteret i, at tre spillere har været udtaget til U21-landsholdet – nemlig Jonas Bager, Frederik Lauenborg og Mikkel Kallesøe. Derudover har Christoffer Petersen, Frederik Jørgensen, Tobias Klysner, Kasper Høgh og Marcus Mølvadgaard alle været udtaget i løbet af året til de yngre landshold – og senest er Simon Graves blevet udtaget til U19-landsholdets træningslejr i Cypern i januar 2018 (hvor Frederik Jørgensen og Christoffer Petersen også er med på hhv. U16- og U17-landsholdene).

Derudover har Randers FC fået tildelt et DBU Topcenter, der skal sikre optimering af spillerudviklingen for U10-U12-spillere. Så der er sket meget på ungdomsfronten i det forgangne år stor tak til alle involverede for velviljen til at tage dette nødvendige skridt.

Også på faciliteterne er der sket en positivt udvikling. Der kom i sommer nyt græs på BioNutria Park Randers, der skal sikre en bedre bane året rundt, hvilket kommer til at stå sin prøve til første hjemmekamp i 2018 den 18. februar mod Hobro. Derudover er der i samarbejde med Randers Freja anlagt en ny kunstgræsbane, der sikrer alle hold bedre træningsbetingelser – især i vintermånederne.

Uden for banen er der også sket en del. Som regel fokuserer man mest på det, der sker på grønsværen – men vi skal også huske alt det udenom.

sponsorsiden mærker vi fortsat stor opbakning. Det er vigtigt for os at have trofaste samarbejdspartnere, der er villige til at bakke op – og det har vi heldigvis. Vi sørger i den forbindelse også for at forny os og vil i den kommende tid også have stort fokus på alt det uden om fodbolden, så vi kan give tilbage i form af oplevelser, eksponering, netværk, anderledes arrangementer osv. Det vil også være et af de fokuspunkter Morten Arnesen, der til februar starter som kommerciel chef, vil have taktstokken på at udvikle yderligere.

Vi er også mere med på noderne på den teknologiske front og har blandt andet fået implementeret et nyt CRM-system. Det vil hjælpe os til at give vores sponsorer, samarbejdspartnere, kunder mv. en endnu bedre service og oplevelse ved at være en del af Randers FC.

Af andet nyt kan også nævnes vores nye forbedrede billetsystem. Vi har nu langt flere digitale muligheder ifht. de produkter vi nu og i fremtiden vil tilbyde. Det gælder også for vores sæsonkort, som er vores kerneprodukt ifht. billetsalg. I den forbindelse er vi også utroligt glade for vi i 2017 har solgt ca. 1000 sæsonkort. Vores sæsonkortholdere betyder meget for os, og vi har derfor også haft fokus på arrangementer og tiltag – noget vi også vil have i det kommende år for på sigt at skabe en endnu større loyal fanbase.

For fankulturen er noget, vi vil have udviklet endnu mere. Det betyder virkelig meget for den ”almindelige” tilskuere (men også for sponsorerne), at der er stemning på stadion. Det højner interessen for at være til vores kampe og til at komme igen. Derfor ansatte vi også en fankoordinator i Daniel Svane, hvis fornemste opgave er at sørge for, at der er grobund for en spirende fankultur i Kronjylland. Det er dog ikke noget, der bare lige sker over en nat, men vi vil gøre alt, hvad vi kan, for at det kommer til at ske. Vi har også været foregangsklub på f. eks. billetaftaler mellem vores kollegaklubber, så vi tænker helhed. Superligaen har brug for flere tilskuere på stadion.

Vi vil være en af Danmarks mest åbne og tilgængelige fodboldklubber. Vi vil skabe endnu tættere relationer til vores fans, og større forståelse for de ting, vi foretager os. Vi vil have, at folk forholder sig til Randers FC – og på et så oplyst grundlag som muligt. Det viste sig i 2017 blandt andet ved, at vi sagde ja til at deltage i Eurosports ’Superliga Backstage’-projekt, hvor et tv-hold har fået lov til at komme helt tæt på det indre liv i en fodboldklub i Alka Superligaen. Vi synes det er modigt og visionært. Risikovilligt. Og – siger kritikerne – dumdristigt. Den sidste gruppe tæller desværre også en del personer, som ikke køber præmissen om, at dansk fodbold er nødt til at forny sig for at bevare sin position. Faktum er programmerne har vist en enorm interesse for Randers FC og Superligaen, og mere end 1,2 millioner gange er et af programmerne startet op.

Det er dog ikke kun i den digitale verden, at vil ramme folk. Der vil også komme et større fokus på afviklingen af vores arrangementer, hvor hjemmekampene jo er de største af slagsen. Vi vil gøre alt, vi kan for at gøre det endnu mere spændende, underholdende og interessant at følge Randers FC.

Randers FC er ikke ”bare” fodboldholdet og det omkring. Vi er meget mere.

Randers FC Konference er i fremdrift. Flere og flere har heldigvis fundet ud af, at vi har fremragende faciliteter til de fleste slags arrangementer(konferencer, møder, receptioner, festlige lejligheder mv.). Mere end 250 eksterne arrangementer har vi haft i 2017 (både for private og virksomheder) – et tal, vi forventer bliver højere i det nye år, da vi også vil udvikle den del af forretningen yderligere.

Tjek hjemmesiden www.randersfckonference.dk ud og se, hvad vi kan tilbyde.

Randers FC JobAkademi har igen haft stor succes med de projekter, de har været involveret i det forgangne år. Blandt andet var år 2 af JobTour-projektet med unge mennesker, der ikke har haft de nemmeste kår i tilværelsen, igen en succes, hvor alle, der klarede forløbet og Alpe d’Huez’ tinde, har fået nyt mod på tilværelsen og taget et stort skridt på vejen ud af offentlig forsørgelse.

Et andet nævneværdigt projekt er arbejdet med at skaffe fritidsjob til unge mennesker fra belastede områder i Randers. Her har samarbejdet med UUR og Bysekretariatet gjort, at det også er blevet en stor succes.

Derudover var der også lige en ”lille” feriecamp i sommerens løb, som Randers FC, Randers Kommune og Landsforeningen af Væresteder havde planlagt. Godt 1500 socialt udsatte camperede ved BioNutria Park Randers og havde i en uge deres daglige gang i klubben. En fantastisk arrangement at være en del af og sluttede med et brag af en koncert med Gulddreng inde på stadion. Det er et privilegium at kunne gøre en positiv forskel for så mange mennesker på én uge.

I det hele taget har Randers FC et stort fokus på CSR-delen i klubben. Det er også igennem det sociale ansvar og betydningen heraf, at opbakningen og loyaliteten til Randers FC bliver mere end resultaterne på banen. Vi lever af interessen fra mennesker i vores lokalområde. Derfor vil vi fortsat tage et endnu større socialt ansvar i og omkring Randers. Vi har etableret ’Randers FC Fonden – Fodbold for alle’, hvor mindre bemidlede familier kan søge om økonomisk tilskud til eksempelvis kontingentbetaling, køb af fodboldudstyr med mere. Der kan allerede nu søges om støtte.

Læs mere om vores CSR-indsatser ved at klikke her.

Business Park Randers, som har til huse i Nordtribunen, er fuldt udlejet, da vi i øjeblikket har 22 forskellige virksomheder på adressen Parkboulevarden 32.

Det nye år byder også på et par ændringer på det organisatoriske plan. Som tidligere annonceret, så vil den nuværende økonomidirektør Henrik Jørgensen blive administrerende direktør, mens Michael Gravgaard vil varetage hvervet som ordførende sportslig og kommerciel direktør.

Derudover vil Event- og Marketingchef Morten Hørby Andersen fremover være Salg- og Marketingchef, mens Presse- og kommunikationsansvarlig Kristian Fredslund Andersen fremover vil være Kommunikationschef.

Med Morten Arnesens ansættelse pr. ½ – 2018 vil ledergruppen i Randers FC i 2018 derfor se således ud:

Henrik Jørgensen, administrerende direktør
Michael Gravgaard, ordførende sportslig og kommerciel direktør
Jesper Hansen, Projektchef
Morten Arnesen, Kommerciel chef
Morten Hørby Andersen, Salg- og Marketingchef
Kristian Fredslund Andersen, Kommunikationschef

Vi vil gerne takke alle, der har støttet op om Randers FC i det forgangne år – herunder specielt de frivillige, sponsorer, aktionærer, fans, sæsonkortholdere m.fl.

Vi glæder os til 2018 – og vil gøre alt, hvad vi kan for, at Randers FC præsterer både på og uden for banen. Det er vigtigt for byen, for området og alle dem, der følger Randers FC.

Sammen er vi stærkest!

Vi ønsker alle et godt nytår – og håber, at vi ses på BioNutria Park Randers i det nye år.

Skrevet af: Kristian Fredslund
Foto: Getty + Randers FC